تصویر طبیعت در غزلیات مولوی
نویسندگان
چکیده
یکی از کارآمدترین ابزار برای توضیح مفاهیم عرفانی، «تصویر» است. تجربیات وصف ناپذیر روحانی و امور ناشناختۀ عارفانه، به وسیلۀ تصاویر ادبی قابلیت تجسّم و انتقال مییابند. نقش طبیعت و عناصرش در انواع تصویرپردازی به خصوص تصویرسازی عرفانی، همواره قابل توجّه بوده است. پدیدههای متعدّد و متنوّع طبیعی، کارکردی بینظیر در ملموس ساختن امور ماورایی دارند؛ کاربرد طبیعت در تصویر، یکی از بارزترین شگردهای عرفانی- ادبی مولانا به شمار میرود. هدف این پژوهش، تحلیل انواع تصاویر مرتبط با طبیعت در غزل مولوی است؛ در جریان تحقّق این مقصود، مخاطب از مهمترین نمودهای اجزاء طبیعت و دلایل توجّه مولوی به هر پدیده آگاه میگردد و با برجستهترین شیوههای تصویرپردازی شاعر با استفاده از این عناصر آشنا میشود. در میان این دسته از تصویرها، تشبیه پربسامدترین و برجستهترین صورت خیال است و نماد و استعاره، به ویژه استعاره مصرّحه، به ترتیب، پس از آن قرار میگیرند. از میان عناصری نیز که مستقیماً یا گاهی با واسطه از طبیعت گرفته شدهاند، نمود آسمان و اجرامش بارزتر است. آب و پدیدههای وابسته به آن، گلها، گیاهان، درختان و میوهها و نیز حیوانات و پرندگان، عناصر پرکاربرد دیگرند.
منابع مشابه
جلوه های نمادین طبیعت در غزلیات عرفانی با تکیه بر غزلیات سنایی، نظامی، عطار و مولوی
چکیده ندارد.
15 صفحه اولبازتاب اندیشۀ اسطورهای جادو در غزلیات مولوی
با ورود انسان به عصر علمی و پشت سرگذاشتن دورههای اسطورهای و فلسفی چنین به نظر میرسد که دورة اندیشههای اسطورهای به سرآمده باشد اما اساطیر به علت کارکرد و نقش عمیقی که در زندگی روانی و حتی اجتماعی نوع بشر داشتهاند، همچنان با تغییر، تحول و پویایی خاص خود از راههای گوناگون به حیات خویش ادامه میدهند. جادو، نماد، داستانهای تمثیلی، ادبیات عامه، آیینها و مراسم محلی نقش مهمی در ان...
متن کاملبررسی بینامتنی تصویر دریا در غزلیات شمس
بررسی و تحقیق در بسیاری از غزل های مولانا نشان میدهد که چشمگیرترین جنبه این غزل ها بعد از موسیقی، کثرت و پویایی تصاویر است. تصاویری که محصول لحظات مکاشفه و از خود بیخود شدن شاعر است. در این لحظات عنصر زبان برجستگی خاصی می یابد تا بتواند معنا را به خواننده القا کند و بسیاری از تصاویر و واژهها برای بیان دریافت های مکاشفه آمیز مولانا به یاری او آمده و اشعار او حالتی الهام گونه و رؤیا وار می ی...
متن کاملبررسی بسامدی تصویر در غزلیات سعدی
تصویر یا تخیل از عناصر اساسی شعر محسوب می شود؛ از مهمترین کارکردهای تصویر پیوند دادن ذهن و عین است و از طریق بررسی تصویرهای مجازی میتوان به ذهنیت شاعر دست یافت. در شعر سعدی که به سهل و ممتنع شهرت دارد، کاربرد تصاویر به گونهای است که بیش از اینکه خواننده متوجه ظرافت هنری تصویر شود، مجذوب زبان ساده شعر میشود. بسیاری از محققان شعر سعدی را فاقد تصویر میدانند. غزل سعدی همچون طیفی است که انواع گ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
فصلنامه عرفانیات در ادب فارسیجلد ۴، شماره ۱۶، صفحات ۷۱-۹۲
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023